Kamis, 14 November 2013

Syarat Ibadah

IBADAH DALAM ISLAM

Syarat ibadah yang diterima Allah ini terbahagi dua iaitu:

Setiap amal soleh mempunyai dua rukun. Allah swt tidak menerima sesuatu amalan melainkan jika memenuhi dua rukun tersebut iaitu :

pertama : ikhlas

kedua : bertepatan dengan sunnah dan syara’

Dengan rukun yang pertama tercapailah kesahihan batin dan dengan yang kedua tercapailah kesahihan lahir.

Ketahuilah bahawa, semua amalan dapat dikatakan sebagai ibadah yang diterima bila memenuhi dua rukun di atas, iaitu Ikhlas dan bertepatan dengan sunnah dan syarak. Kedua syarat ini terangkum dalam firman Allah:


Maksudnya:
“…Barangsiapa mengharap perjumpaan dengan Tuhannya, maka hendaklah ia mengerjakan amal yang salih dan janganlah ia mempersekutukan seorangpun dalam beribadat kepada Tuhannya.”
(Al Kahfi: 110).

Beramal salih maksudnya iaitu melaksanakan ibadah mnegikut dengan cara yang telah diajarkan oleh Nabi, dan tidak mempersekutukan dalam ibadah maksudnya mengikhlaskan ibadah hanya untuk Allah semata.

Hal ini diisyaratkan pula dalam firmanNya:


Maksudnya:
“(Tidak demikian) dan bahkan barangsiapa yang menyerahkan diri kepada Allah, sedang ia berbuat kebajikan, maka baginya pahala pada sisi Robbnya dan tidak ada kekhuatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati.”
(Al-Baqarah: 112).

Menyerahkan diri kepada Allah bererti mengikhlaskan seluruh ibadah hanya kepada Allah saja. Berbuat kebajikan (ihsan) bererti mengikuti syari’at Rasulullah S.A.W..
Syarat pertama (ikhlas) merupakan kesan dari syahadah pertama (persaksian tiada yang disembah kecuali Allah semata). Sebab persaksian ini menuntut kita untuk mengikhlaskan semua ibadah kita hanya untuk Allah saja. Sedang syarat kedua (mutaba’ah) adalah kesan dari syahadat kedua (persaksian Nabi Muhammad S.A.W. sebagai hamba dan utusan-Nya).

IKHLAS DALAM IBADAH


Seluruh ibadah yang kita lakukan harus ditujukan semat-mata untuk Allah . Walaupun seseorang beribadah siang dan malam, jika tidak ikhlas (dilandasi tauhid) maka sia-sialah amal tersebut. Allah berfirman:


Maksudnya:
“Padahal mereka tidak disuruh kecuali untuk menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama yang lurus, dan agar mereka mendirikan solat dan menunaikan zakat; dan yang demikian itulah agama yang lurus.”
(Al Bayyinah: 5)

Maka sungguh beruntunglah seseorang yang selalu memgawal hatinya, meletakkan hati ketika ia beribadah, adakah untuk Allah, atau untuk selain Allah.

Firman Allah:


Maksudnya:
“Katakanlah olehmu: Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah kerana Allah Tuhan semesta alam. Tidak ada sekutu bagi-Nya dan dengan yang demikian itulah aku diperintahkan.”
( al-An'am:162-163)

Dengan ini,ikhlas ialah melakukan amalan semata-mata mencari keredhaan Allah swt, tanpa dicampuri dengan tujuan dunia. Amalannya tidak dicampuri dengan keinginan dunia, keuntungan, pangkat, harta, kemasyhuran, kedudukan tinggi di kalangan manusia, meminta pujian, lari dari kejian, mengikut hawa nafsu yang tersembunyi atau lain-lain lagi yang boleh dihimpunkan dalam : “Melakukan amalan bukan kerana Allah.”

Tidak ada komentar:

Posting Komentar